Niestety, coraz częściej będziemy spotykać się z
sytuacją ogłoszenia upadłości dłużnika. Warto zatem wiedzieć jakie kroki należy
poczynić aby skutecznie odzyskać choć część swojej należności w toku
postępowania upadłościowego.
Pomimo tego, że postępowania upadłościowe toczą
się latami, a ich wynik niejednokrotnie nie jest tożsamy z naszymi
oczekiwaniami, to jednak warto jest postarać się i zgłosić swoją wierzytelność.
Nic to Cię nie kosztuje (wniosek o zgłoszenie wierzytelności jest wolny od
opłat) a być może uzyskasz chociaż część swojej wierzytelności.
Sukces skutecznego zgłoszenia wierzytelności w
postępowaniu upadłościowym polega na dobrym przygotowaniu pisma, zawarciu
informacji wymaganych przez ustawę- prawo upadłościowe i naprawcze oraz
zachowaniu odpowiedniej formy dokumentów załączanych do zgłoszenia.
W tym wpisie postaram się zachęcić Cię do
zgłaszania wierzytelności. Nie jest to bardzo skomplikowane.
Oto najważniejsze
informacje które musisz wiedzieć.
1. Jak
dowiedzieć się o upadłości:
Zawiadomienie o ogłoszeniu upadłości dłużnika wierzyciel zazwyczaj dostaje od syndyka. W piśmie do wierzyciela syndyk
zawiadamia kiedy zostało wydane postanowienie o ogłoszeniu upadłości, wskazuje
sąd i sędziego komisarza prowadzącego postępowanie upadłościowe oraz wzywa wierzycieli do zgłaszania
wierzytelności.
Pamiętaj jednak, że syndyk nie zawsze dysponuje
adresem wierzyciela dlatego informacje o upadłości można odnaleźć również w
internetowym Monitorze Sądowym i Gospodarczym (tutaj). Warto zatem tam
czasem zaglądać :)
2. Gdzie i
kiedy złożyć zgłoszenie wierzytelności:
Załóżmy, ze już wiesz o upadłości swojego
dłużnika. Dalej należy skierować do sądu zgłoszenie wierzytelności w
postępowaniu upadłościowym. Termin wynosi od 1 miesiąca do 3 miesięcy od dnia
obwieszczenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. W praktyce najczęściej
ustanawia się trzymiesięczne terminy.
Pamiętaj jednak, ze w razie uchybienia terminowi nie będziesz wykluczony
z podmiotów uprawnionych do zgłoszenia wierzytelności- narazisz się jednak na
niepotrzebne koszty, ponadto czynności dokonane już w postępowaniu
upadłościowym, są skuteczne względem wierzyciela, który nie dochował terminu-
dlatego radzę pilnować tego terminu!!!
Jak już wspomniałam wcześniej, syndyk podaje jaki
sąd został wyznaczony do prowadzenia postępowania, wskazuje sędziego komisarza
który będzie zajmował się tą sprawa jak również termin w którym należy zgłosić
wierzytelność ( takie informacje uzyskasz też ze strony MSiG).
3. Istotne
elementy zgłoszenia:
Zgłoszenie
musi zawierać elementy istotne dla pisma procesowego jak również musi czynić zadość
wymaganiom przewidzianym w ustawie prawo upadłościowe i naprawcze.
W
zgłoszeniu wierzytelności należy podać:
− sygnaturę akt sprawy upadłościowej ( znajdziesz
ją w piśmie od syndyka lub na stronie MSiG)
− strony postępowania- tj. wierzyciela oraz
upadłego ( pamiętaj, żeby wpisać aktualną nazwę- tj. Np. Dorota Spółka z o.o. w upadłości likwidacyjnej)
− określenie wierzytelności wraz z należnościami
ubocznymi oraz wartość wierzytelności niepieniężnej (należy podać sumę
wierzytelności a następnie wyszczególnić na kwotę główną oraz odsetki. Odsetki
możesz policzyć na kalkulatorach znajdujących się w Internecie (np. tutaj).
Kalkulatory te działają poprawnie. Różne są opinie w kwestii ostatniego dnia
liczenia odsetek, ja dla ostrożności za ostatni dzień naliczania odsetek
przyjmuję dzień poprzedzający ogłoszenie upadłości.
− dowody stwierdzające istnienie wierzytelności (
faktury, rachunki, wyroki, nakazy zapłaty itp.)
− kategorię, do której wierzytelność ma być
zaliczona -kategorię określają kolejność zaspokajania roszczeń ( sprawdź tutaj)
− Oświadczenie, czy istnieją zabezpieczenia
związane z wierzytelnością (jeżeli tak to należy załączyć oświadczenie
wierzyciela, w jakiej prawdopodobnie sumie wierzytelność nie będzie zaspokojona
z przedmiotu zabezpieczenia);
− Oświadczenie czy dłużnik jest dłużnikiem
osobistym(w razie zgłoszenia wierzytelności, w stosunku do której upadły nie
jest dłużnikiem osobistym, przedmiot zabezpieczenia, z którego wierzytelność
podlega zaspokojeniu);
−Oświadczenie czy co do zgłoszonych
wierzytelności toczy się postępowanie sądowe lub administracyjne (stan sprawy,
jeżeli co do wierzytelności toczy się postępowanie sądowe lub administracyjne);
− Oświadczenie czy wierzyciel jest wspólnikiem
lub akcjonariuszem upadłego)jeżeli wierzyciel jest wspólnikiem albo
akcjonariuszem spółki będącej upadłym - ilość posiadanych udziałów albo akcji
oraz ich rodzaj;
− numer rachunku bankowego, na który winne być
przelane sumy ujęte w planie podziału funduszów masy upadłości.(O każdej
zmianie numeru informuj sąd);
4.Załączniki
do zgłoszenia wierzytelności.
Odpowiednie przygotowanie załączników jest kwestią
bardzo istotną, gdyż stanowi najczęstszą przyczynę zwrotów zgłoszeń wierzytelności
przez sąd. Zgłoszenia wierzytelności dokonuje się na piśmie w dwóch
egzemplarzach. Do pisma powinieneś załączyć dokumenty uzasadniające
zgłoszenie, czyli np. fakturę VAT, wyrok, ale konieczne jest zachowanie
odpowiedniej formy, tj. dokumenty
muszą zostać dołączone w oryginale lub notarialnie poświadczone bądź poświadczone przez radcę prawnego lub adwokata, będącego Twoim pełnomocnikiem.
Uff jest jeszcze wiele kwestii do omówienia, ale
nie chcę z tego wpisu robić długiej i nudnej lektury:) Wydaje mi się, że
zamieściłam najistotniejsze zagadnienia. W razie wątpliwości pytaj:) Postaram się odpowiedzieć.
Pozdrawiam
Twój wpis po krótce wprowadza nas w temat :) Dla poszerzenia wiedzy polecam wam portal https://portal.faktura.pl/podatki/
OdpowiedzUsuń